Luchtdicht



Het is even geleden sinds de laatste post, toen ik nog een leuke video publiceerde over het bouwen van het casco in twee weken. Sindsdien lijkt er niet zoveel veranderd te zijn aan de Iepenlaan – en dat klopt ook. Er waren namelijk twee serieuze problemen met het casco, die eerst structureel moesten worden opgelost. Het belangrijkste probleem was de luchtdichtheid van het casco.

Als je een duurzaam huis bouwt, wil je dat het zo luchtdicht mogelijk wordt. Dat voorkomt het weglekken van warmte en het binnenkomen van koude lucht op plekken waar je dat niet wilt. Maar het goed luchtdicht maken is een vak apart en daar had de onderaannemer zich een beetje op verkeken. En dus is er met hulp van Peter van der Kleij van Plushuis een plan gemaakt om de gebreken goed te verhelpen. Dat is nu in volle uitvoering. Zo af en toe zorgt dat voor wat slapeloze nachten en indringende gesprekken met de betrokkenen.
Maar sinds deze week is er weer beweging; de stukadoor is begonnen met de buitenisolatie, de kozijnen komen volgende week en begin november doen we een zogenaamde blowerdoortest, die definitief zal moeten aantonen dat het huis voldoende luchtdicht is. Gelukkig zit er na twee maanden stilstand nu weer schot in de zaak!


Reacties

  1. Waar had de onderaannemer zich op verkeken? Waar zat nu precies het probleem?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het echt luchtdicht maken van het Casco. Als je op het niveau van de Duitse passiefhuisnorm wil uitkomen N50 <0,6 dan is luchtdicht echt wel een uitdaging. Dus dan zal je moeten zorgen dat alle gaten en kieren goed afgedicht zijn. Dat is wel een vak apart.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts